Daisuke Amaya (天谷 大輔, Amaya Daisuke, s. 29. huhtikuuta 1977), tunnetaan myös nimellä Pixel, on japanilainen indie-pelinkehittäjä. Hänet tunnetaan parhaiten Cave Storyn (洞窟物語, Dōkutsu Monogatari) kehittäjänä, josta on tehty useita versioita.
Hänen suosituin työnsä, Cave Story, on ilmainen PC-alustapeli, joka julkaistiin vuonna 2004. Amaya loi pelin kokonaan itse viiden vuoden aikana. Peli sai laajaa kiitosta kriitikoilta ja oli heinäkuussa 2006 Super PLAY -lehden listan kärjessä 50 kaikkien aikojen parhaan freeware-pelin joukossa.
Amayan muita töitä ovat muun muassa peli Ikachan, jonka hän julkaisi vuonna 2000, sekä monia muita vähemmän tunnettuja pelejä. Hänen nykyisistä projekteistaan ei ole tietoa. Ennen Kero Blasterin kehittämistä hän työskenteli pelin nimeltä "Rockfish" parissa, joka oli tarkoitus saada valmiiksi vuonna 2012. Projekti kuitenkin keskeytettiin toistaiseksi ja se luultavasti peruttiin. Amaya sai tunnustusta Nicklas Nygrenin NightSky-pelin tarinakonseptista. Toukokuussa 2014 Amaya julkaisi Kero Blasterin, sivuttain vierivän alustapeli-ammuntapelin. Tämä peli oli Amayan ensimmäinen merkittävä työ Cave Storyn julkaisun jälkeen. Lokakuussa 2015 Amaya päivitti Kero Blasteria nimellä Kero Blaster ZANGYOU eli ylitöiden tila, joka sisälsi uuden tarinan, kenttiä ja yleisesti suuremman vaikeustason. Vuonna 2021 Amaya sai tunnustusta avustaessaan MIYAKOpublin pelin Haru to Shura kehityksessä.