Veljekset Richard ja Robert Garriott, heidän isänsä Owen ja Chuck Bueche perustivat Origin Systemsin vuonna 1983, koska heillä oli vaikeuksia saada Richard Garriottille kuuluvia palkkioita hänen peleistään, joita muut yritykset olivat julkaisseet. Yrityksen ensimmäinen peli oli Ultima III: Exodus; Ultima-sarjan vakiintuneen maineen ansiosta Origin selvisi samana vuonna tapahtuneesta videopelikriisistä. Yhtiö julkaisi monia muita kuin Ultima-pelejä, ja Richard Garriott kertoi saavansa saman rojaltiprosentin kuin muut kehittäjät.
Vuoteen 1988 mennessä Originilla oli 15 kehittäjää Austinissa, Texasissa, ja 35 muuta työntekijää New Hampshiressa. Syyskuussa 1992 Electronic Arts osti yrityksen 35 miljoonalla dollarilla osakkeina, huolimatta kahden yrityksen välisestä kiistasta EA:n vuoden 1987 pelistä Deathlord. Origin, jonka vuotuinen liikevaihto oli noin 13 miljoonaa dollaria, kertoi harkinneensa listautumisanti ennen sopimuksen hyväksymistä. Vuoteen 1996 mennessä Origin oli laajentunut yli 300 työntekijään, joista suurin osa oli jaettu pieniin, suurelta osin itsenäisiin kehitystiimeihin. Vuonna 1997 Origin julkaisi yhden varhaisimmista graafisista MMORPG-peleistä, Ultima Onlinen. Tämän julkaisun jälkeen Electronic Arts päätti, että Originista tulisi yksinomaan verkkopeleihin keskittyvä yritys Ultima IX:n valmistumisen jälkeen vuonna 1999. Kuitenkin vuoden kuluessa, osittain Ultima IX:n huonon vastaanoton vuoksi, EA peruutti kaikki Originin uudet kehitysprojektit, mukaan lukien Ultima Online 2, Privateer Online ja Harry Potter Online. Richard Garriott jätti Originin pian tämän jälkeen ja perusti Destination Gamesin vuonna 2000.
Myöhempinä vuosina Origin keskittyi pääasiassa tukemaan ja laajentamaan Ultima Onlinea sekä kehittämään lisää verkkopelejä Ultima-sarjan pohjalta, kuten Ultima X: Odyssey, jonka oli alun perin tarkoitus ilmestyä vuonna 2004, mutta se peruutettiin myöhemmin. Helmikuussa 2004 Electronic Arts lakkautti studion. Longbow-simulaatiopelisarja kehitettiin Originissa ja julkaistiin Electronic Artsin "Jane's Combat Simulations" -brändillä. Jatkoprojekti, Jane's A-10, oli kehitteillä, kunnes se peruutettiin vuoden 1998 lopulla ja tiimi siirtyi muihin projekteihin.