Universal Interactive Studios, Inc. perustettiin 4. tammikuuta 1994 samanaikaisesti vuoden 1994 Winter Consumer Electronics Show'n kanssa. Perustamisen keskeisiä henkilöitä olivat Skip Paul ja Robert Biniaz. Helmikuun 10. päivänä MCA hankki vähemmistöosuuden Interplay Productionsista, joka julkaisisi Disruptorin Pohjois-Amerikan ulkopuolella, ja myöhemmin teki jakelusopimuksen seuraajansa Vivendi Universal Gamesin kanssa.
Yhtiön ensimmäiset pelit vuoden 1994 puolivälissä olivat Jurassic Park Interactive, jonka kehitti Studio 3DO ja joka alun perin julkistettiin vuonna 1993; ja Way of the Warrior, jonka kehitti Naughty Dog.
Universal teki sopimukset Naughty Dogin ja Insomniac Gamesin kanssa kehittääkseen pelejä Universal Cityn tiloissa varapresidentti Mark Cernyn johdolla. He julkaisivat vastaavasti Crash Bandicootin vuonna 1996 ja Spyro the Dragonin vuonna 1998, yhteistyössä Sony Computer Entertainmentin kanssa.
Heinäkuussa 2000 MCA:n omistaja Seagram yhdisti Universal Studiosin Vivendiin. Yhdistymisen jälkeen UIS siirrettiin Vivendin Havas Interactive -divisioonaan ja lopulta alennettiin pelkäksi Vivendi Universal Interactive Publishing -nimisen tytäryhtiön julkaisuleimaksi. Tämän nimen alla julkaistiin pääasiassa Spyro- ja Crash Bandicoot -jatko-osia sekä lisensoituja nimikkeitä, jotka perustuivat muihin Universalin immateriaalioikeuksiin.
Vuonna 2004 Universal Interactive yhdistettiin emoyhtiöönsä Vivendi Universal Gamesiin, ja leima lakkautettiin. Se säilyi olemassa olevien omaisuuserien tekijänoikeuden haltijana, mutta kaikki pelit julkaistiin joko Vivendi Universal Gamesin tai Sierran nimellä.
Vivendi Universal ilmoitti sitten, että 3. maaliskuuta 2006, myytyään Universal Studiosin General Electricille, se ja useat sen osastot, mukaan lukien Vivendi Universal Games, lakkaisivat käyttämästä "Universal"-nimeä ja olisivat yksinkertaisesti Vivendi, ja Vivendi Universal Gamesista tulisi Vivendi Games.