Yhteenveto
Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame on tasohyppelypeli, joka julkaistiin jatko-osana vuoden 1989 Prince of Persialle. Prince of Persia 2 julkaistiin MS-DOSille ja käännettiin Macintoshille, Super NESille ja FM Townsille – paljon lyhyemmälle alustalistalle kuin ensimmäinen peli. Se oli myös saatavilla bonuksena, joka avautuu Xboxin NTSC-versiossa pelistä Prince of Persia: The Sands of Time.
Tarina
Peli sijoittuu yksitoista päivää ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen. Tänä aikana Prinssiä pidettiin sankarina, joka kukisti paholainen Jaffarin. Hän kieltäytyi kaikista rikkauksista ja pyysi sen sijaan palkkiokseen Prinsessan kättä, mihin Persian sulttaani vastahakoisesti suostui. Peli alkaa, kun Prinssi astuu palatsin kuninkaalliseen hoviin. Ennen sisään astumista hänen ulkonäkönsä muuttuu kerjäläisen näköiseksi. Kukaan ei tunnista häntä, ja kun hän yrittää puhua Prinsessalle, varjoista ilmestyy mies, joka näyttää samalta (Jaffar, joka on maagisesti naamioitunut), ja hän käskee heittää Prinssin ulos. Vartijat perässään Prinssi hyppää ikkunasta ja pakenee kaupungista laivalla.
Laivassa nukahdettuaan Prinssi näkee unta salaperäisestä naisesta, joka kutsuu häntä luokseen. Tällöin Jaffarin heittämä salama iskee laivaan. Kun Prinssi herää, hän huomaa olevansa vieraan saaren rannalla. Hän löytää tiensä luolaan, joka on täynnä eloon herätettyjä ihmisluiden luurankoja, jotka taistelevat häntä vastaan. Lopulta hän pakenee taikamatolla. Samaan aikaan Jaffar ottaa Persian valtaistuimen haltuunsa prinssin hahmossa. Prinsessa sairastuu Jaffarin langettaman kuoleman loitsun vaikutuksesta.
Taikamatto vie Prinssin vanhan kaupungin raunioihin, jotka ovat täynnä kirkuvia aaveita, käärmeitä ja ansoja. Saavuttuaan paikkaan, joka vaikuttaa muinoin olleen valtaistuinsali, Prinssi menettää tajuntansa ja salaperäinen nainen, joka paljastuu hänen äidikseen, ilmestyy jälleen. Hän selittää, että Prinssi on kuninkaallista sukua ja ainoa "pimeyden armeijoiden" teurastuksen eloonjäänyt. Hän pyytää Prinssiä kostamaan kaatuneille.
Prinssi ratsastaa maagisella hevosella punaiseen temppeliin, jota asuttavat lintuhattuja kantavat soturimunkit. Siellä hän huomaa, että alkuperäisen pelin tapahtumissa luotu varjo voi nyt irtautua hänen kehostaan hänen tahdostaan. Hän käyttää varjoaan saadakseen temppelin maagisen liekin, jolloin lintusoturit polvistuvat hänen eteensä. Hän lentää takaisin Persiaan maagisella hevosella ja kohtaa Jaffarin. Varjon ja liekin avulla Prinssi polttaa Jaffarin, tappaen hänet lopullisesti.
Jaffarin loitsun murtuessa Prinsessa herää. Prinssi käskee hajottaa entisen suurvisiirin tuhkat. Peli päättyy jännittävään kohtaukseen, kun vanha noita nähdään katsomassa onnellista paria kristallipallosta. Jordan Mechnerin mukaan noidan ja "pimeyden armeijoiden" juoni oli tarkoitus ratkaista jatko-osassa, jota ei koskaan tullut.