Yhteenveto
Peliä pelataan piste ja klikkaa -käyttöliittymän kautta. Pelaajien tulee vierailla eri paikoissa pelin kuvitteellisessa Harvestin kaupungissa, mikä tapahtuu ylhäältä katsottavan kartan avulla. Keskustelemalla eri kaupunkilaisten kanssa ja klikkaamalla erityisiä "kuumia kohtia" pelaajat voivat saada tietoa ja kerätä esineitä, jotka vievät pelin tarinaa ja pelaamista eteenpäin. Harvesterissa on myös taistelujärjestelmä, jossa pelaajat voivat hyökätä muiden hahmojen kimppuun valitsemalla aseen ja klikkaamalla kohdetta. Sekä kohteella että pelaajan hahmolla on rajallinen määrä terveyttä, mikä mahdollistaa joko pelaajan tai kohteen kuoleman. Pelaajat voivat edetä pelissä joko ratkaisemalla pulmia tai tappamalla yhden ei-pelattavista hahmoista.
Tarina
Pelin päähenkilönä on Steve, joka herää muistinmenetyksen kanssa oudossa vuonna 1953 sijaitsevassa kaupungissa nimeltä Harvest. Hän ei muista mitään menneisyydestään, ja kun hän kertoo tästä ihmisille, jotka väittävät olevansa hänen perheensä, sekä muille kaupunkilaisille, he kaikki sanovat hänen olevan hassuttelija. Kaikki kaupungin asukkaat ovat äärimmäisen erikoisia ja monet vaikuttavat olevan enemmän satiireja tai stereotypioita kuin oikeita ihmisiä. He kaikki painottavat toistuvasti Stevelle, että hänen pitäisi liittyä Lodgeen, joka on kaupungin keskustassa sijaitseva suuri rakennus ja toimii Harvest Moonin ritarikunnan päämajana. Steve vierailee ritarikunnan aseupseerilla, joka kertoo hänelle, että kaikki hänen kysymyksensä saavat vastauksensa rakennuksen sisällä. Jotta hän pääsee sisään, hänen on ensin liityttävä Harvest Moonin ritarikuntaan. Liittyäkseen hänen on suoritettava sarja tehtäviä, jotka vaihtelevat yksinkertaisesta vahingonteosta tuhopolttoon osana hänen vihkimystään.