Yhteenveto
Kun paha kolmikko oli kukistettu edellisissä kolmessa Ultima-pelissä, Sosarian maailma muuttui tunnistamattomaksi: mantereet nousivat ja vajosivat, ja uusia kaupunkeja rakennettiin, mikä ennakoi uuden sivilisaation syntyä. Hyväntahtoisen hallitsijan Lord Britishin johdolla yhdistynyt uusi maailma sai nimekseen Britannia. Lord British halusi perustaa ihmisten hyvinvoinnin Totuuden, Rakkauden ja Rohkeuden eettisille periaatteille, julistaen Kahdeksan Hyvettä (Rehellisyys, Myötätunto, Urhoollisuus, Oikeudenmukaisuus, Uhrautuvaisuus, Kunnia, Hengellisyys ja Nöyryys) ihanteiksi, joita kaikkien tulisi tavoitella. Henkilö, joka voisi täysin ymmärtää ja toteuttaa näitä hyveitä, toimisi hengellisenä johtajana ja moraalisena esimerkkinä Britannian asukkaille; vain hän voisi hankkia pyhiä esineitä, laskeutua Stygianin Kuiluun ja saada käyttöönsä Viimeisen Viisauden Koodin. Tämä henkilö on Avatar.
Ultima-sarjan neljäs peli sisältää parannetun pelimoottorin, jossa on värigrafiikkaa ja kehittyneempi hahmointeraktio: pelaaja voi käydä keskusteluja NPC-hahmojen kanssa kirjoittamalla eri aiheiden nimiä. Suurin ero Ultima IV:n ja sen edeltäjien (sekä muiden roolipelien) välillä on pelin tavoitteissa ja niiden toteuttamistavoissa.
Sen sijaan, että kehittäisit hahmoa kaikin mahdollisin keinoin kohdataksesi lopulta roiston, Ultima IV:ssä pelaaja pyrkii tulemaan Avatariksi, ihmisten esikuvaksi. Tämä tarkoittaa Kahdeksan Hyveen noudattamista, käytännössä pyrkimystä tulla paremmaksi ihmiseksi. Moraalisesti tietoisten päätösten tekeminen ja muiden auttaminen ei tapahdu aineellisen palkkion toivossa, vaan koska se on pelin todellinen tavoite ja sen pelimekaniikan keskeinen osa. Peli paheksuu monille muille roolipeleille tyypillistä käytöstä, kuten pakenevien vihollisten puukottamista selkään tai kaiken irti olevan keräämistä, vaikka se ei kuuluisikaan päähenkilölle. Tämä erilainen lähestymistapa loi pelille maineen ensimmäisenä "todellisena" Ultimana, ja se vaikutti myöhempien osien suunnittelufilosofiaan sekä koko sarjan henkeen.
Hahmon luominen tapahtuu valitsemalla vastauksia moraalisesti moniselitteisiin kysymyksiin. Jokainen Kahdeksasta Hyveestä vastaa yhtä hahmoluokkaa; määrittämällä pelaajan henkilökohtaiset prioriteetit hyveissä, peli määrittää luokan ja lähtöpaikan Avatarille. Britanniaan saapumisen jälkeen pelaaja voi vapaasti tutkia sitä eri tavoin (jalan, kuunporttien kautta, ratsain, laivalla jne.). Tietyt esineet on kerättävä missä tahansa järjestyksessä päästäkseen Stygianin Kuiluun ja suorittaakseen pelin. Avatarin on myös saavutettava korkein taso kaikissa hyveissä. Tämä saavutetaan eri tavoin: veren luovuttaminen lisää Uhrautuvaisuutta, taistelusta pakenematta jättäminen lisää Urhoollisuutta jne. Prosessi ei kuitenkaan ole peruuttamaton: jos Avatar maksaa sokealle myyjälle liikaa, hän saa Myötätunto-pisteitä; jos taas huijaa myyjää maksamalla liian vähän, hänen tasonsa useissa hyveissä laskee.
Nämä pelin epätavalliset ominaisuudet esiintyvät rinnakkain perinteisten roolipelielementtien kanssa, kuten luolastojen tutkiminen ja vihamielisten hirviöiden tappaminen. Vihollisia kohdataan sekä maailman kartalla että luolastoissa; taistelut tapahtuvat erillisillä ylhäältä päin katsotuilla ruuduilla, joissa pelaajan ohjaamat ja vihollisryhmät voivat liikkua vapaasti. Hahmot keräävät kokemuspisteitä ja nousevat tasoilla, saaden enemmän elinvoimapisteitä ja pääsyn vahvempiin loitsuihin. Kuten sarjan aiemmissa osissa, maailman kartta, kaupunkien tutkiminen ja taistelut esitetään ylhäältä päin katsottuna, kun taas luolastot ovat pseudo-3D-muodossa ja niitä tutkitaan ensimmäisestä persoonasta.
Ultima IV esittelee myös useita uusia pelielementtejä sarjaan ja roolipeleihin yleisesti. Useat alun perin ei-pelattavat hahmot eri puolilla pelimaailmaa voivat liittyä ryhmään ja taistella sankarin rinnalla, korvaten perinteiset pelaajan luomat hahmot tai erityisissä paikoissa saatavilla olevat palkkasoturit ja seikkailijat. Muita uusia elementtejä ovat esimerkiksi loitsujen tekeminen ostamalla ja yhdistämällä aineksia, pulmahuoneet luolastoissa ja paljon muuta.
FM Towns -versio, vaikka pelillisesti identtinen muiden kanssa, esittelee parannetun grafiikan, joka on samanlainen kuin sarjan seuraavassa osassa käytetty.
Tarina
Lisäyksenä tähän teokseen haluaisin minä, Lord British, puhua Avatarin tehtävästä, jota näillä sivuilla on mainittu. Avatarin tehtävä on uuden mittapuun ja uuden elämän vision etsiminen, jota kansamme voi tavoitella. Etsimme henkilöä, joka voi olla kansakuntamme loistava esimerkki ja johdattaa meidät pimeyden ajasta valon aikaan. Olemme lähettäneet tämän viestin tunnetun maailmankaikkeuden kaukaisimpiin kolkkiin, olemme jopa puhuneet ajan tyhjyyden poikki. Onko olemassa joku, joka voi suorittaa Avatarin tehtävän? Monet ovat jo yrittäneet ja saavuttaneet osittaista menestystä valaistumalla yhdessä tai useammassa Avatarin kahdeksasta hyveestä – mutta kukaan ei ole vielä saavuttanut todellista Avatarin tilaa.
Avatarin salaisuudet ovat syvällä sekä kansamme sydämissä että maassa, jossa asumme. Etsintä on vaivalloinen, ja se, joka onnistuu, on kyettävä kokoamaan kaikki suuren mysteerin osat ratkaistakseen tehtävän. Katso tämän kirjan vastakkaisella sivulla kuvattua laitetta. Opettele se hyvin, sillä kun katsot sitä uudelleen, paljastuu sinulle elämäsi tehtävä.