Yhteenveto
Braid on pulmanratkonta- ja tasohyppelypeli, joka on piirretty taiteelliseen tyyliin ja jossa voit manipuloida ajan kulkua oudoilla ja epätavallisilla tavoilla. Kaupungissa sijaitsevasta talosta lähdet matkalle useisiin maailmoihin ratkaisemaan pulmia ja pelastamaan siepattua prinsessaa. Jokaisessa maailmassa sinulla on erilainen kyky vaikuttaa ajan käyttäytymiseen, ja juuri ajan kummallisuus luo pelin pulmat. Ajan käyttäytymiseen liittyviä voimia ovat muun muassa kyky kelata aikaa taaksepäin, esineet, joihin ajan kelaaminen ei vaikuta, aika, joka on sidottu tilaan, rinnakkaistodellisuudet, ajan hidastuminen ja ehkä enemmänkin.
Braid arvostaa aikaasi ja huomiotasi; pelissä ei ole turhaa täytettä. Jokainen pulma paljastaa sinulle jotain uutta ja mielenkiintoista pelin maailmasta.
Tarina
Tim on mies, joka etsii prinsessaa, jonka "kamala ja paha hirviö on siepannut." Timillä ja prinsessalla on parhaimmillaankin epäselvä suhde, ja ainoa selkeä osa tästä suhteesta on, että Tim on tehnyt jonkinlaisen virheen, jonka hän toivoo voivansa sovittaa tai, jos mahdollista, pyyhkiä pois. Kun kuljetaan Braidiin kuuluvien kuuden maailman läpi, jokaisen maailman alussa oleva tarinateksti tarjoaa lisää tietoa Timin etsinnästä prinsessan löytämiseksi ja vihjaa kunkin tason pelimekaniikan ytimeen. Tarinan teemoihin kuuluvat anteeksianto, halu ja turhautuminen. Viimeinen taso, jossa kaikki paitsi Tim liikkuvat taaksepäin, kuvaa prinsessan pakenevan ritarilta ja työskentelevän yhdessä Timin kanssa ylittääkseen esteet ja päästäkseen kotiinsa. Tim jää yhtäkkiä talon ulkopuolelle lukkojen taakse, ja kun aika etenee eteenpäin kääntäen Timin teot, tapahtumat näyttävät prinsessan pakenevan Timia, asettavan ansoja, jotka hän pystyy välttämään, kunnes ritari pelastaa hänet. Tim paljastuu "hirviöksi", jota prinsessa pakenee.
Pelin läpäisyn jälkeen pelaaja löytää lisää tekstejä, jotka laajentavat tarinaa. Pelin loppu on tarkoituksella monitulkintainen, ja sitä on tulkittu monin tavoin. Yhden teorian mukaan, joka perustuu piilotettuun tapahtumaan ja Kenneth Bainbridgen kuuluisaan lainaukseen ensimmäisen atomipommin räjäytyksen jälkeen – "Nyt me olemme kaikki kusipäitä" – prinsessa edustaa atomipommia ja Tim on sen kehitykseen osallistunut tiedemies. Jotkut viittaavat myös pelin nimeen sekä Timin etsimän prinsessan hiuslettiin että ajan kietoutumiseen, joka ilmenee pelissä tutkittujen aikamekaniikkojen kautta. Toimittajat ovat pitäneet Braidiin juonta kietoutuneena itse peliin, aivan kuten Dictionary of the Khazars -kirjassa ja elokuvissa Memento ja Eternal Sunshine of the Spotless Mind juoni on kiedottu osaksi teoksen rakennetta. Tässä mielessä jotkut ovat pitäneet peliä kantavana yksinkertaista ohjenuoraa, kuten "Sinun täytyy katsoa taaksepäin mennäksesi eteenpäin", kuten Eurogamerin Dan Whitehead on ehdottanut. Toiset ovat verranneet Braidia punk rockiin, suunniteltuna (kuten Blow on nimenomaisesti todennut) erityisesti kannanotoksi teollisuuden status quoa vastaan; sitä pidetään perinteisten pelimekaniikkojen, kuten vihollisten päälle hyppimisen tai prinsessan pelastamisen linnasta, dekonstruktiona, jotka on lainattu Super Mario Brosista, ja ne rakennetaan uudelleen pelissä pakottaen pelaajan miettimään nykyistä pelisuunnittelua uudelleen. Blow on todennut, että tarinasta on useampia tulkintoja; hän "ei pystyisi" selittämään pelin koko tarinaa sanoin, ja sanoi, että keskeinen ajatus on "jotain suurta ja hienovaraista, joka vastustaa suoraa tarkastelua". Blow piti Braidia "matkana, ei määränpäänä". Hän suunnitteli tarkoituksella juonen paljastumatta täysin pelaajalle, elleivät he suorittaneet peliä, nähden sen tapana tarjota "pitkäaikainen haaste".