Yhteenveto
Neverwinter Nights (NWN) on kolmannen persoonan roolipeli, joka sijoittuu fantasiamaailmaan nimeltä Forgotten Realms. Pelin mekaniikka perustuu Dungeons & Dragons -pelin 3. laitoksen sääntöihin. Pelimoottori suunniteltiin internet-pohjaiseksi malliksi massiivisesti monen pelaajan verkkomultiplayerpelille (MMOG), jonka avulla käyttäjät voivat isännöidä pelipalvelimia. Tavoitteena oli luoda mahdollisesti loputon massiivinen monen pelaajan pelikehys. Tämä peli on nimetty alkuperäisen Neverwinter Nights -verkkopelin mukaan; se oli ensimmäinen graafinen massiivisesti monen pelaajan online-roolipeli (MMORPG), joka toimi vuosina 1991–1997 AOL:lla.
Tarina
Tarina alkaa, kun pelaajan hahmo (PC) Lady Aribethin ohjauksessa lähetetään etsimään neljä olentoa (dryadi, älysyöjä, yuan-ti ja kiveksi muuttaja), jotka tunnetaan yhteisesti Waterdhavian olentoina. Niitä tarvitaan parannuskeinon valmistamiseen Wailing Death -ruttoon, joka leviää Neverwinterin kaupungissa ja pakottaa sen karanteeniin. Fenthick Mossin, Aribethin rakkauden kohteen, ja Destherin, Fenthickin ystävän, avulla PC onnistuu nappaamaan olennot. Olentoja kerätessä heitä hyökkäävät salaperäiset salamurhaajat kultista, joka on vastuussa ruton levittämisestä.
Kun parannuskeinoa valmistellaan, Neverwinterin linnaan hyökkäävät Destherin kätyrit, ja Desther pettää sankarit. Desther vie valmiin parannuskeinon ja pakenee linnasta, PC:n ja Fenthickin seuratessa perässä. Kun he saavuttavat Destherin, hän antautuu lyhyen taistelun jälkeen. Desther tuomitaan roviolle ja Fenthick, vaikka olikin tietämätön Destherin todellisista aikeista, tuomitaan hirtettäväksi. PC tapaa Aribethin ja he alkavat etsiä kulttia, joka on vastuussa rutosta ja Neverwinterin hyökkäyksestä. Neverwinterin vakoojamestarin Aarin Gendin avulla PC saa haltuunsa kuolleiden kultistien päiväkirjat ja kirjeitä henkilöltä nimeltä Maugrim, jotka vakuuttavat Aribethin siitä, että kultin päämaja on Luskanissa. Aribeth lähtee edeltä Luskaniin, ja PC seuraa häntä keskusteltuaan vielä kerran Gendin kanssa.
Saavuttuaan Luskaniin PC kuulee huhuja, että Aribeth liittyisi kultisteihin. Nämä pelot vahvistuvat, kun hänet löydetään tapaamassa Maugrimia ja Moragia, Vanhojen kuningatarta. He etsivät ryhmää maagisia reliikkejä, joita kutsutaan Voiman Sanoiksi. PC saa haltuunsa kaikki Voiman Sanat paitsi yhden, jota kultti pitää hallussaan. PC saa selville, että sanat avaavat portaalin taskumaailmaan, joka sijaitsee Lähdekiven sisällä, missä Morag ja muut Vanhat ovat. PC kohtaa Aribethin, ja tapaamisen käsittelystä riippuen hän joko antautuu tai PC joutuu tappamaan hänet. PC taistelee Maugrimia vastaan saadakseen viimeisen Sanan, ja käyttää niitä päästäkseen Lähdekiveen ja taistelemaan Moragin kanssa. Moragin kuoleman jälkeen PC pakenee Kivestä, kun sen sisäinen maailma romahtaa.