Yhteenveto
Burnout Revenge -pelissä pelaajat kilpailevat erilaisissa ajopelitapahtumissa, joilla on erilaisia tavoitteita. Nämä tapahtumat sijoittuvat ruuhka-ajan liikenteeseen ja sisältävät muun muassa kierroskilpailuja, Road Rage -tilan (jossa pelaajien tulee aiheuttaa mahdollisimman monen vastustajan kolari aikarajan sisällä tai kunnes pelaajan auto tuhoutuu), Burning Lap -tilan (yksittäisen kierroksen, yhden kilpailijan aika-ajotila), Eliminator-tilan (kierroskilpailu, jossa joka kolmaskymmenes sekunti viimeisenä olevan kilpailijan auto räjäytetään; kilpailu jatkuu, kunnes vain yksi kilpailija on jäljellä) ja Crash-tilan (jossa pelaaja asetetaan risteykseen ja tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon "Crash Dollareita"). Uusi piirre Burnout Revenge -pelissä on mahdollisuus töytäistä samaan suuntaan kulkevia pieniä ja keskikokoisia autoja, mikä tunnetaan "liikennetarkistuksena", jolloin töytäisty auto syöksyy eteenpäin; kun "tarkistettu" auto osuu vastustajaan, sitä pidetään Traffic Takedownina. Liikennetarkistus on uuden kilpailutyypin, Traffic Attackin, keskiössä (jossa pelaajan on ansaittava tietty määrä Crash Dollareita tarkistamalla liikennettä), ja sitä voi käyttää myöhemmin.
Näiden tapahtumien aikana pelaajilla on käytettävissään rajallinen määrä boostia, jota saadaan erilaisilla vaarallisilla ajotekniikoilla, kuten ajamalla väärällä kaistalla, roikkumalla vastustajien perässä ja driftaamalla. Sarjan ainutlaatuisena piirteenä on ajatus kilpailla muita kilpailijoita vastaan; toisin kuin muissa ajopeligenren videopeleissä, pelaajia kannustetaan, ja joskus jopa vaaditaan, töytäisemään vastustajien autoja ja aiheuttamaan liikennekolareita. Kun pelaaja aiheuttaa vastustajalle kolarin, sitä kutsutaan "Takedowniksi", ja se palkitsee pelaajan pidentämällä hänen boost-mittarinsa kestoa ja täyttämällä sen kokonaan. Tietyissä tapahtumissa boostia voi käyttää myös "Crashbreakeriksi" kolarin aikana, räjäyttäen auton ja aiheuttaen muiden lähellä olevien autojen kolarin. Kun vastustajan auto saa pelaajan kolarin, pelaajan on otettava lopullinen KOSTO kaatamalla kostovastustajat (kun auton yläpuolella oleva nuoli muuttuu punaiseksi), jota kutsutaan "Revenge Takedowniksi".
Pelin pääasiallisessa yksinpelitilassa pelaajat kilpailevat maailmankiertueella, joka koostuu 169 tapahtumasta kolmella mantereella, jaettuna 11 "tasoon" (tasolla 11 ei ole tapahtumia). Pelaajan käytettävissä olevat tasot määräytyvät "Revenge Rankin" perusteella, joka kasvaa tapahtumien suorittamisen jälkeen. Kasvattamalla tasoaan tarpeeksi pelaaja "nousee tasolle" ja avaa seuraavan tason tapahtumat.
Pelissä on 77 autoa, joista jotkut voivat olla käytössä vain kolaritapahtumissa. Maasturit ja sedanit kuuluvat näihin.
Peli tukee myös moninpelitilaa, sekä verkossa että offline-tilassa. Kilpailutilojen lisäksi pelissä on kolme erilaista Crash-tilaa: Crash Battle (useat pelaajat yrittävät risteystä samanaikaisesti), Crash Party (pelaajat yrittävät risteyksiä vuorotellen usean kierroksen ajan) ja Crash Tour (Crash Partyn golf-tyylinen versio, jossa pelaajat yrittävät kerätä tietyn määrän Crash Dollareita mahdollisimman vähillä yrityksillä; viimeisen kierroksen päätyttyä pelaaja, jolla on alhaisin pistemäärä, voittaa).
Xbox 360 -versio Burnout Revengestä sisältää useita uusia ominaisuuksia ja parantaa pelin grafiikoita hyödyntämään uuden sukupolven konsolin tehoa. Peli sisältää 10 uutta kolariristeystä Crash Tourilla. Se sisältää myös huomattavasti parannetun verkkopelitilan, joka esittelee online Revenge Rivals -järjestelmän. Tämä järjestelmä mahdollistaa sen, että pelaajat voivat seurata, kuinka monta kertaa heidät on otettu ulos tai kuinka monta kertaa he ovat ottaneet toisen pelaajan ulos.
Uusi versio sisältää myös uuden Burnout Clips -ominaisuuden, joka sallii 30 sekunnin klippien tallentamisen mistä tahansa pelatusta offline-kisasta ja niiden jakamisen muiden pelaajien kanssa Xbox Liven kautta.