Yhteenveto
21. vuosisadalla ihmiset ovat lähes kokonaan tuhonneet kotiplaneettansa Maan. Selviytyneet ihmiset löysivät turvapaikan planeetalta nimeltä Jorune. Sisällissota puhkesi, kun ihmiset taistelivat alkuperäisväestöä vastaan; lopulta rauha saavutettiin, ja eri rodut löysivät tavan elää rinnakkain… paitsi yksi. Shanthat, yksi Jorunen muinaisimmista ja voimakkaimmista roduista, jotka hallitsevat Isho-nimistä maagista taitoa, eivät olleet tyytyväisiä planeetan nykytilaan. 3500 vuotta myöhemmin yksi heistä, Punainen Shantha, alkoi hyökätä ihmisten asutusten kimppuun. Pelin sankari on yksi Punaisen Shanthin hyökkäyksestä selvinneistä kyläläisistä. Opittuaan hallitsemaan Isho-taikuutta, sankarin on pelastettava ystävänsä ja tutkittava planeettaa etsiessään pahuuden lähdettä.
Alien Logic -peli perustuu Skyrealms of Jorune -roolipelijärjestelmään. Pelaaja ohjaa yhtä hahmoa; pelissä ei ole ryhmää. Vaikka pelissä on seurattava tarina, suuri osa pelistä on avoin, keskittyen Jorunen tutkimiseen, esineiden ja arvokkaiden kristallien etsimiseen (jotka parantavat sankarin ominaisuuksia) ja vihollisten taistelemiseen. Tutkimustilassa käytetään sivulta kuvattua perspektiiviä; pelaaja voi vaihtaa taistelutilaan vihollisen ollessa lähellä. Taistelu tapahtuu samalla ruudulla kuin tutkiminen ja on toimintapohjaista. Taistelussa nojaudutaan vahvasti magiaan (Isho); loitsujen käyttö kuluttaa Isho-palkkia. Loitsusarjoja kutsutaan dyshoiksi, ja ne voivat olla hyökkääviä tai puolustavia. Dysha-yhdistelmien valmistelu etukäteen ja niiden käyttäminen vihollisiin (klikkaamalla niitä) on olennainen taistelustrategia.