Shadow of the Colossus

Yhteenveto

Avoimen maailman toiminta/seikkailupeli, jossa nuori vaeltaja, mukanaan varastettu maaginen miekka ja ratsutoveri, tunkeutuu kirottuun maahan. Hän tekee sopimuksen muinaisen olennon kanssa tuodakseen uhrin takaisin eloon ja lähtee täyttämään osuuttaan sopimuksesta, mikä tarkoittaa, että hänen on jäljitettävä ja tunkeuduttava kuudentoista kolossin asuinpaikkoihin ja uhrattava ne saavuttaakseen tavoitteensa.

Tarina

Varjojen valtakunnan tarina alkaa, kun Wander saapuu kiellettyyn maahan ratsastaen pitkästä sillasta sen sisäänkäynnillä hevosellaan, Agron kanssa. Pelin myöhemmässä vaiheessa Lordi Emon paljastaa, että ennen kiellettyyn maahan saapumistaan Wander oli varastanut muinaisen miekan, joka on ainoa ase, jolla voi surmata kielletyn maan kolosseja. Saavuttuaan alueen keskellä sijaitsevalle massiiviselle palvontapyhäkölle, Wander kantaa mukanaan neito Monon ruumista. Hetkeä myöhemmin useat varjomaiset, ihmisen kaltaiset olennot ilmestyvät ja valmistautuvat hyökkäämään Wanderin kimppuun, mutta hän torjuu ne helposti heilauttamalla hallussaan olevaa muinaista miekkaa, joka säteilee voimakkaita valonsäteitä. Kukistettuaan varjo-olennot, äänetön olento nimeltä "Dormin" puhuttelee Wanderia ylhäältä, yllättyneenä siitä, että hänellä on miekka. Wander pyytää Dorminia palauttamaan Monon sielun hänen ruumiiseensa, mihin Dormin vastaa, että se saattaa olla mahdollista, mutta vain, jos temppelin hallia reunustavat kuusitoista patsasta tuhotaan. Dormin selittää, että tämä tehtävä voidaan suorittaa vain käyttämällä muinaista miekkaa surmatakseen kuusitoista kolossia, jotka sijaitsevat eri puolilla maata. Jokainen kolossi sisältää osan Dorminin olemuksesta, vaikkakin tämä paljastuu vasta pelin loppupuolella.

Huolimatta Dorminin varoituksesta, että Monon henkiin herättäminen saattaa vaatia suuren hinnan, Wander lähtee etsimään kolosseja ja tuhoamaan ne. Kahdeksannen kolossin kukistamisen jälkeen Wanderin keho alkaa selvästi heikentyä – hänen ihonsa kalpenee, hiuksensa tummuvat ja hänen kasvoilleen ilmaantuu tummia juovia. Kun kahdestoista kolossi on kukistettu, pelaajalle paljastuu, että Wanderia jahtaa joukko sotureita, joita johtaa Emon.

Dorminin kannustaessa kiirehtimään tehtävässään, Wander suuntaa pian kukistamaan kuudettatoista ja viimeistä kolossia. Matkalla tähän kohtaamiseen hän ratsastaa pitkän sillan yli, joka alkaa sortua hänen ollessaan puolivälissä. Kun Agro hyppää sillan viimeisen aukon yli, sillan osa, johon se laskeutuu, alkaa irrota perustaltaan, aiheuttaen Agron melkein menettävän tasapainonsa. Aavistaen lähestyvän putoamisen, Agro nykäisee eteenpäin heittääkseen Wanderin turvaan toiselle puolelle, uhraten itsensä ja pudoten satojen metrien korkeudesta jokeen sillan lopulta sortuessa. Wander jatkaa viimeisen kolossin kukistamista, ja Emonin joukko saapuu Palvontapyhäkköön juuri kun viimeinen temppelin patsas murtuu; pian tämän jälkeen Wander ilmestyy, hänen silmänsä ja ihonsa ovat nyt täysin kalpeat, ja hänen päästään työntyy esiin kaksi pientä sarvea. Julistaen, että Wander on "kuolleiden riivaama", Lordi Emon käskee sotureitaan tappamaan hänet. Yrittäessään päästä Monon luo, yksi soturi ampuu Wanderia jalkaan varsijousella, kun taas toinen lävistää hänen sydämensä miekalla. Mustaa verta suihkuaa haavasta Wanderin kehon peittyessä pimeyteen ja kaatuessa lattialle – kuolema, joka on identtinen kolossien kärsimien kanssa.

Tämän jälkeen Dorminin henki ottaa Wanderin kehon haltuunsa, muuttaen sen varjomaiseksi jättiläiseksi. Dormin, nyt puhuen maskuliinisella äänellään, selittää, että se oli jaettu kuuteentoista osaan – kolosseiksi – sen voiman sinetöimiseksi, ja että astumalla Wanderiin, joka imaisi fyysisen muodon voittamalla jokaisen kolossin, se on nyt jälleen kokonainen. Miestensä paetessa, Lordi Emon heittää muinaisen miekan temppelin hallin takaosassa olevaan pieneen altaaseen, luoden valon pyörteen, joka kuluttaa Dorminin ja Wanderin. Emon ja hänen miehensä pakenevat kielletyltä maalta sillan romahtaessa heidän perässään. Saavuttuaan turvallisesti kielletyn maan sisäänkäynnille, Emon ilmaisee toiveensa, että jos Wander selvisi, hän saattaa jonain päivänä pystyä hyvittämään rikoksensa.

Temppelissä Mono herää, Dorminin elvyttämänä Wanderin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti, ja Agro ontuu temppeliin loukkaantuneella takajalallaan. Mono seuraa Agroa altaalle, johon Wander ja Dormin vedettiin Emonin loitsun toimesta, löytäen pienen poikavauvan, jonka päässä on pienet sarvet. Hän ottaa lapsen mukaansa, seuraten hevosta Palvontapyhäkön ylemmille tasoille, ja saapuu temppelin sisällä olevaan salaiseen puutarhaan pelin päättyessä.

Traileri

Hyödyllisiä linkkejä