Yhteenveto
Dragon Quest III on tunnettu siitä, että se laajentaa huomattavasti alkuperäisiä Dragon Warrior ja Dragon Warrior II -pelejä. Peli käyttää perinteisiä konsoliroolipelin konventioita, kuten kokemuspisteiden avulla tasojen nousua ja esineiden varustamista. Taistelut ovat vuoropohjaisia, kuten muissakin sarjan peleissä.
Dragon Warrior III:ssa on luokkasysteemi, jossa jokaisella hahmolla on tietty luokka. Vaikka Sankari aina pysyy Sankariluokassa, muut hahmot voivat valita seuraavista: Sotilas (Warrior GBC-versiossa), Taistelija, Pyhiinvaeltaja (Pappi), Velho (Magi), Kauppias (Dealer), Pölhö (Narri), Viisas ja Varas, joka oli saatavilla vain myöhemmissä versioissa. Luokan valinta vaikuttaa merkittävästi hahmon tilastoihin ja loitsuihin, joita hän voi oppia. Lisäksi, kun hahmo saavuttaa kokemustason 20, hänellä on mahdollisuus vaihtaa luokkaa Dhama-temppelissä, joka löytyy pelin puolivälissä. Peli alkaa pelkällä Sankarilla ryhmässä, mutta hän voi rekrytoida kolmen hengen ryhmän paikallisessa tavernassa. Toisin kuin useimmissa Dragon Quest -ryhmissä, Sankaria lukuun ottamatta ryhmä ei koostu tarinaan liittyvistä hahmoista. Vaikka ryhmässä voi olla vain neljä hahmoa kerrallaan, ylimääräisiä jäseniä voi säilyttää tavernassa, mikä mahdollistaa uusien rekrytointien tilan. Toinen uutuus on areena, jossa pelaaja voi lyödä vetoa hirviötaistelujen lopputuloksesta.
Uusintaversioissa on otettu käyttöön joitakin rajapintamuutoksia myöhemmistä sarjan peleistä, kuten yksinkertaistettu oven avaaminen; laukku, joka korvasi pankin esinevaraston; esineiden lajittelukomennot "Tidy Item" ja "Tidy Bag"; sekä "Full HP" -komento, jota voi käyttää taistelun ulkopuolella parannus- ja tilanpalautusloitsujen automaattiseen käyttöön.
Vaikka aikaisemmat Dragon Quest -pelit olivat myös epälineaarisia, Dragon Quest III oli merkittävin esimerkki avoimen maailman pelattavuudesta varhaisissa Dragon Quest -peleissä. Se antoi pelaajalle mahdollisuuden vaihtaa hahmoja ryhmässä vapaasti, ja toinen merkittävä uutuus oli päivä/yö-syklien käyttöönotto; tietyt esineet, hahmot ja tehtävät ovat saatavilla vain tiettyyn aikaan päivästä.
Tarina
Dragon Quest III sijoittuu ajallisesti kauas ennen alkuperäistä Dragon Quest -peliä, maailmaan, joka muistuttaa suuresti todellista maailmaa. Paha hirviö, Baramos, uhkaa tuhota maailman. Sankari, legendaarisen Ortegan poika tai tytär (voit valita olevasi joko mies tai nainen), kerää mukaansa enintään kolme matkatoveria ja lähtee voittamaan Baramosia. Pian hän kuitenkin huomaa, että Baramos on vain Zoman, pimeän maailman alapuolella hallitsevan hirviön, oppilas. Sankari matkustaa sitten pimeään maailmaan, joka tunnetaan myöhemmissä sarjan osissa nimellä Alefgard, ja palauttaa valon. Urheudestaan sankari saa arvonimen Loto (Erdrick NES-versiossa).
Pelin kulku on seuraava. Sankari matkustaa kotimaastaan Aliahanista tutkiakseen maailmaa ja hankkiakseen kolme avainta, joita tarvitaan pelin ovien avaamiseen. Pelastettuaan Baharatan kaupungin pariskunnan rosvopäällikkö Robbin' 'oodilta, sankari saa mustapippuria, jonka hän vaihtaa purjelaivaan Portogassa. Laivan avulla sankari hankkii Viimeisen avaimen ja kuusi mystistä palloa, joita käytetään herättämään henkiin legendaarinen lintu Lamia. Lamia kuljettaa sankarin Baramosin linnaan. Hurjan taistelun jälkeen sankarin juhla keskeytyy, kun Zoma hyökkää ja avaa tien pimeään maailmaan. Pimeässä maailmassa sankari hankkii Auringonvalon kivet, Sateen sauvan ja Rubissin sinetin. Nämä esineet vaihdetaan Sateenkaari-pisaraan. Tämä esine luo sillan, joka johtaa sankarin Zoman linnaan lopulliseen yhteenottoon.