Yhteenveto
Alkuperäinen Lunar Lander -peli oli vuonna 1969 julkaistu tekstipohjainen peli nimeltään Lunar tai vaihtoehtoisesti Lunar Landing Game. Lunar Lander -peli kirjoitettiin alun perin tekstipohjaisena tietokonepelinä FOCAL-ohjelmointikielellä Digital Equipment Corporationin (DEC) PDP-8-tietokoneelle. Pelin kehitti Jim Storer ollessaan opiskelijana Lexingtonin lukiossa (Massachusetts) syksyllä 1969.
Storer lähetti pelin DEC:n käyttäjien uutiskirjeeseen, joka jakoi lähdekoodin lukijoille. Pian tämän jälkeen kehitettiin muita versioita pelistä: Eric Peters kirjoitti DEC:llä BASIC-kielellä version nimeltään Rocket ja William Labaree II kirjoitti kolmannen version, LEM, myös BASIC-kielellä, muiden muassa.
Koko Rocket-peli, joka on yksi varhaisimmista pelityypeistä. Pelaaja on käyttänyt polttoaineen vasta viime hetkellä, minkä seurauksena on törmännyt kuuhun.
Kaikissa kolmessa tekstipohjaisessa pelissä pelaajan on ohjattava rakettia, joka yrittää laskeutua kuuhun, antamalla käskyjä vuoropohjaisessa järjestelmässä raketin senhetkisen sijainnin ja nopeuden perusteella suhteessa maahan. Alkuperäisessä Lunarissa pelaajat hallitsivat vain pystysuoran työntövoiman määrää perustuen nykyiseen pystysuoraan nopeuteen ja jäljellä olevaan polttoaineeseen, ja jokainen kierros edusti yhtä sekuntia matkustusajasta. Rocket lisäsi yksinkertaisen tekstipohjaisen graafisen esityksen etäisyydestä maahan jokaisella kierroksella, kun taas LEM lisäsi horisontaalisen nopeuden ja mahdollisuuden kohdistaa työntövoimaa kulmassa. Vuonna 1970 ja 1971 DEC:n työntekijä ja uutiskirjeen toimittaja David H. Ahl muutti kaksi varhaista pääframe-peliä, Lunar ja Hamurabi, FOCAL-kielestä BASIC-kielelle osittain demonstraationa kielestä DEC PDP-8-minitietokoneella. Niiden suosio johti siihen, että hän alkoi julkaista BASIC-pelejä DEC:n uutiskirjeessä, sekä omiaan että lukijoiden lähettämiä.
Tarina
Perustuu tositapahtumiin vuoden 1969 kuulaskeutumisesta.