Yhteenveto
Jazzpunk on yksinpelattava, ensimmäisen persoonan seikkailupeli, joka keskittyy enemmän tutkimiseen ja komediaan kuin ongelmanratkaisuun. Jokaisella tehtävällä on yksi keskeinen tavoite, mutta pelaaja voi vapaasti tutkia pelimaailmaa omaan tahtiin. Maailma on täynnä vuorovaikutteisia NPC-hahmoja, joilla jokaisella on oma toimintonsa tai vitsinsä. Pelin tarinassa on myös merkittävässä roolissa minipelejä, kuten minigolf, Frogger-klooni sekä Duck Hunt -versio, jossa pelaaja heittelee leivänpaahtimesta leipäviipaleita pahvisia ankkoja kohti.
Tarina
Peli sijoittuu huippusalaisen vakoilutoimiston ympärille, joka toimii hylätystä metroasemasta käsin 1950-luvun lopun Japanissa. Pelaaja astuu Polyblankin, hiljaisen päähenkilön, rooliin. Pelin alussa Polyblank lähetetään vakoilutoimistoon ihmisen muotoisessa matkalaukussa. Hänelle annetaan useita tehtäviä organisaation johtajalta, ja jokainen niistä alkaa reseptilääkkeen annoksen nauttimisella ja päättyy päähenkilön istuessa Zen-puutarhan penkillä syöttämässä leivänmuruja Koi-kaloille. Polyblankin saamat tehtävät ovat lähes aina kummallisia ja järjettömiä, ja ne perustuvat vahvasti vapaaseen assosiaatioon sekä viittauksiin vanhempiin elokuviin ja videopeleihin. Tehtäviin kuuluu muun muassa pulujen demagnetisointi ja salakuljetus, cowboyn murhaaminen, pukeutuminen vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin, sian tappaminen kuusikielisellä kitaralla ja Polyblankin takapuolen kopioiminen huijatakseen turvaskanneria.
Ensimmäinen tehtävä alkaa Polyblankin soluttautuessa neuvostokonsulaattiin saadakseen takaisin tietokasetin, ja toinen tehtävä vie hänet sushiravintolaan varastamaan cowboyn keinotekoisen munuaisen. Paluumatkalla sushiravintolasta Polyblank kohtaa agentteja, jotka vaativat häntä luovuttamaan "märkäwaret", mutta hän pakenee. Johtaja toteaa sitten, että Polyblankin pitäisi pitää lomaa, kunnes tilanne rauhoittuu. Kun Polyblank saapuu Kai Tak -lomakeskukseen, hän saa puhelun, jossa häntä kehotetaan etsimään paikan päältä syndikaattimies (Toimittaja) ja vaihtamaan salkkuja hänen kanssaan. Polyblank onnistuu, mutta menettää tajuntansa juotuaan cocktailin. Hän herää yöllä hotellihuoneessa viestin kanssa, joka käskee häntä tulemaan takapihan altaalle. Tyhjässä takapihan altaassa Polyblank tapaa miehen, joka kertoo lomakeskuksen olevan simulaatio, ja päästäkseen ulos hänen on löydettävä, tapettava ja kokattava mekaaninen sika. Tämän tehtyään ja sähköisen labyrintin läpäistyään Polyblank päätyy takaisin metroasemalle, mutta huomaa, että johtaja ja hänen sihteerinsä ovat pahvikuvia. Hän löytää ääniviestin Toimittajalta, joka kertoo, että jos hän haluaa nähdä heidät uudelleen, hänen tulee tulla Toimittajan taloon. Polyblank menee sinne, ja hänelle kerrotaan, että hänen on voitettava Toimittaja urheilukilpailussa saadakseen johtajan vapaaksi. Polyblank häviää ja hänen on löydettävä palkintoja Toimittajalle. Hän tekee tämän, paisuttaen Toimittajan itsetuntoa, ja puhkaisee sitten Toimittajan neulalla. Polyblank löytää johtajan, ja vapauttaakseen hänet hänen on painettava nappia. Kumpaa nappia Polyblank painaakin, johtaja muuttuu krokotiiliksi ja syö Polyblankin. Lopputekstit näkyvät johtajan suolissa, ja sitten Polyblankille annetaan erikoispillereitä päästäkseen ulos. Peli päättyy, kun Polyblank ottaa pillerit.