Yhteenveto
Peli on jatko-osa R-Type-pelille, joka julkaistiin ensimmäisenä arcade-pelinä vuonna 1987 ja vaikutti syvästi myöhempiin ammuntapeleihin latauslaukauksillaan, ainutlaatuisilla aseillaan ja groteskeilla vihollisillaan. Hudson Soft siirsi alkuperäisen R-Typen myöhemmät 4 tasoa PC Enginelle nimellä R-Type II, mutta Hudsonin julkaisu ei liity tässä artikkelissa kuvattuun peliin.
Pelaaja ohjaa alusta nimeltä R-9C (tai R-9 Custom), joka on parannettu versio edeltäjäpelin aluksesta; R-9:stä. Aluksen suunnittelua muutettiin hieman, ja aaltotykkille annettiin kohdistusominaisuuksia. Kaksi uutta asetyyppiä (Etsintälaser ja Haulikkolaser) lisättiin, jolloin aseiden kokonaismäärä nousi viiteen. Uusi maayksiköiden vastainen pommi lisättiin myös ohjusvalikoimaan.
Vaikka tasojen määrä väheni esiosasta, vihollisten määrä, niiden kestävyys ja niiden ampumien luotien määrä kasvoivat huomattavasti. Vihollisten liikkeet ja maasto tehtiin myös hankalammiksi, mikä nosti pelin vaikeustasoa merkittävästi. Sama jatkamissysteemi on käytössä kuin edeltäjässä, eli pelaaja palaa tarkistuspisteeseen aina, kun hänen aluksensa tuhoutuu.
Ohjaimet ovat pääosin muuttumattomat R-Typestä, jossa 8-suuntainen joystick ohjaa aluksen liikettä, ja laukaisupainike ampuu aluksen pääsäteellä. Toinen painike on käytössä Force-yksikön varustamiseen tai purkamiseen; sarjan erikoisin innovaatio. Laukaisupainikkeen painaminen alas täyttää sinisen sädemittarin, ja painikkeen vapauttaminen lähettää aaltosäteen matkalle, jonka pituus riippuu painikkeen painamisajasta. Jos painiketta pidetään alhaalla, kunnes sininen mittari on täynnä, ilmestyy punainen mittari, joka täyttyy nopeasti. Kun punainen mittari täyttyy ja alkaa vilkkua sinisenä ja punaisena, painikkeen vapauttaminen tässä vaiheessa ampuu entistä voimakkaamman säteen.
Toisin kuin normaali säde, joka kulkee vain suoraan, äskettäin lisätty Haulikkolaser-säde räjähtää useaan suuntaan kuljettuaan lyhyen matkan. Tämä laukaus aiheuttaa suurta vahinkoa, jos pelaaja onnistuu kohdistamaan sen yhteen viholliseen. Kuitenkin, jos painiketta pidetään alhaalla mittarin vilkkuessa, säde palautuu normaaliksi poikittaiseksi säteeksi (mittari vuorottelee vilkkumisen ja normaalin tilan välillä, kun painiketta pidetään alhaalla), joten pelaajan on vapautettava painike oikeaan aikaan onnistuakseen kohdistamaan vihollisia. Toinen äskettäin lisätty säde, Etsintälaser, on puoliksi kohdistuva ja voi taipua jopa 45° kulmaan.