Yhteenveto

Cadash on varhainen esimerkki 1990-luvun alun japanilaisissa kolikkopeleissä yleistyneestä trendistä: "platform-RPG". Cadash lainaa monia Zelda II: The Adventure of Link -pelin pelimekaniikoita, yhdistäen sivuttain vierivän tasohyppelytoiminnan roolipelijärjestelmään, jossa on mukana tilastot, tasot, raha ja taikuus.

Arcade-versiossa voi pelata kerralla neljä pelaajaa, ja konsoliversioissa enintään kaksi pelaajaa voi valita neljästä eri hahmosta: taistelija, velho, papitar ja ninja, joilla on kaikilla erilaiset hyökkäykset, tilastot ja taidot. Pelaajat etenevät tasojen läpi, tappavat hirviöitä ja pomoja, keräävät avaimia ovien avaamiseen sekä kultaa ja kokemusta. Kultaa saadaan myös tapetuista vihollisista ja aarrearkuista. Kylissä myydään esineitä, aseita, haarniskoja ja (konsoliversioissa) lisäelämiä, ja jokainen kohdattu kylä tarjoaa parempia varusteita. Jotkut kyläläiset ja ystävälliset olennot antavat myös tietoa. Arcade-versiossa on rajallinen peliaika, jota voi pidentää ostamalla kaupoista yhä kalliimpia tiimalaseja tai keräämällä harvinaisia bonuksia. Kaupoista ja piilotetuista paikoista löytyy lääkekasveja, jotka palauttavat 10 HP, jos terveys laskee nollaan, sekä vastalääkkeitä, jotka parantavat tiettyjen vihollisten aiheuttaman myrkytyksen. Pelissä on myös kaksi eliksiiriä, jotka toimivat kuten lääkekasvit, mutta ne palauttavat kaikki HP:t.

Pelissä on viisi tasoa. Tasoissa yksi, kaksi ja neljä on kaksi maailmaa, maanpäällinen ja maan alainen. Taso kolme koostuu kolmesta maailmasta. Taso viisi sijoittuu kokonaan Cadashin linnaan. Ympäristöt vaihtelevat merkittävästi, aina miellyttävistä niityistä luoliin ja metsistä vedenalaisiin ympäristöihin. Joitakin tasoilla kohdattavia vihollisia on peräisin yleisestä mytologiasta, kun taas toiset on täysin keksitty peliä varten.

Tarina

Pelin tapahtumapaikka on keskiaikainen fantasiamaailma, joka muistuttaa J.R.R. Tolkienin Taru sormusten herrasta -tyylistä korkeaa fantasiaa. Luonnon demonit ja hirviöt, jotka asuvat Cadashin maanalaisessa valtakunnassa, eivät ole unohtaneet, että tuhansia vuosia sitten he jakoivat valon ihmisten kanssa. Sitten heidän joukossaan nousi erityisen voimakas, ihmisen naisesta syntynyt demonivelho – Balrog (Baarogue tai Baalogue kolikkopeliversiossa ja Barlog TurboGrafx-versiossa). Balrog lupasi seuraajilleen, että he voisivat ajan myötä nousta maanalaisesta vankilastaan ja hallita ihmisten maailmaa, kostaa ihmisille aiemman taistelun tappion ja sitä seuranneen maanpaon, jos Balrog voisi yhdistää verensä ihmiskuninkaan kanssa. Balrog ja hänen demoniarmeijansa kerääntyivät vuosisatojen ajan ja ovat nyt tarpeeksi voimakkaita nousemaan pinnalle ja käymään sotaa valmistautumattomia ihmisten kuningaskuntia vastaan, jotka eivät olleet nähneet sotaa vuosituhansiin, ja kaikki ne kaatuvat nopeasti Balrogille. Ihmisten maailma on lähes täysin hävitetty Balrogin toimesta. Tämä ei kuitenkaan riittänyt Balrogille, jonka suurin palkinto on ihmiskunnista mahtavin, Dirzirin kuningaskunta. Eräänä yönä Balrog sieppaa kauniin prinsessa Salassan Dirzirin pääkaupungin Deerzarin linnakkeesta ja vie hänet maanalaiseen, pelättyyn Cadashin linnaan. Siellä Balrog aikoo aloittaa rituaalin, joka sitoo hänet maagisesti ihmisten prinsessaan, tehden hänestä kaikkivaltiaan ja voittamattoman. Dilsarl, Dirzirin murtunut ja avuton vanha kuningas, on luvannut antaa koko valtakuntansa sille, joka pelastaa hänen rakkaan ainoan tyttärensä, ja monet urheat sankarit ovat kadonneet Cadashin syvyyksiin tässä tehtävässä.

Traileri

Hyödyllisiä linkkejä