Yhteenveto
DuckTales on Capcomin kehittämä ja julkaisema tasohyppelypeli, joka perustuu samannimiseen Disneyn animaatiosarjaan. Se julkaistiin ensimmäisen kerran Pohjois-Amerikassa Nintendo Entertainment Systemille vuonna 1989 ja myöhemmin Game Boylle vuonna 1990. Tarinassa Roope Ankka matkustaa ympäri maailmaa keräillen aarteita ja nokittamalla kilpailijaansa Kulta-Into Piitä tullakseen maailman rikkaimmaksi ankaksi.
Mega Man -sarjan avainhenkilöiden tuottama DuckTales myi maailmanlaajuisesti yli miljoona kappaletta kummallakin järjestelmällä, ja siitä tuli Capcomin myydyin peli molemmilla alustoilla. Peliä kehuttiin sen tarkasta ohjattavuudesta, ainutlaatuisesta ja epälineaarisesta pelimekaniikasta sekä kirkkaasta ulkoasusta, ja sitä pidetään usein yhtenä NES:n parhaista peleistä, esiintyen lukuisilla "Parhaat pelit" -listoilla.
Tarina
Roope Ankan rahasäiliö on jälleen Beagle-poikien kohteena, kun Rontti, Roope ja Riku Beagle kaappaavat Tupu, Hupu ja Lupu Ankan. Roope pelastaa pojat ja löytää sitten Toope Beaglen toimistostaan maalaus kädessään. Duckworthin avustuksella Toope voitetaan ja pakenee. Maalaus paljastaa viiden aarteen sijainnit, ja Roope ei hukkaa aikaa niiden etsimiseen. Roope ja Lentokalle matkustavat Amazonille etsimään inkakuninkaan valtikkaa. Kahdeksan kultakolikon avulla he löytävät Manco Capquackin piilotetun temppelin, mutta valtikka katoaa ja temppeli tuhoutuu sen vartijapatsaan toimesta. Paikallisten päällikkö kiittää Roopea ja Lentokallea heidän kaupunkinsa palauttamisesta ja antaa Roopelle takaisin saadun valtikan, joka olikin vain kuninkaan selänraaputin. Roope, pojat ja Tepa vierailevat Drake Von Vladstonen, tunnetun myös Dracula Ankkana, linnassa, joka oli Kadonneen valtakunnan kolikon perijä. Pojat putoavat ansaluukusta ja leviävät ympäri transilvanialaista kartanoa, mutta Roope pelastaa heidät Beagle-pojilta, jotka ovat naamioituneet aaveiksi. Jokaisella Beagle-pojalla oli myös osa arvoitusta sisältävä paperinpala. He löytävät peilin, jossa Roope ratkaisee arvoituksen, ja Magica De Spell paljastaa itsensä, sillä hänkin havittelee kolikkoa. Roope ja Magica kohtaavat toisensa, ja noita häviää ja pakenee tyhjin käsin. Roope ja pojat matkustavat Afrikan kaivoksille etsimään Maan sisäistä jättitimanttia, mutta löytävät työntekijät pelästyneinä äänistä ja maanjäristyksistä, väittäen kaivoksen olevan kummitettu. Syvällä maan alla Roope saa selville, että Terra-Firmialaiset ja heidän pelinsä ovat syynä, ja häirittyään heitä, hänet hyökkää heidän kuninkaansa. Voitettuaan kuningas tekee sopimuksen Roopen kanssa lopettaakseen pelit kaivosoperaatioiden jatkumiseksi, koska se hankkiutuu eroon heidän "roskakivinä" pitämistään timanteista. Hän antaa Roopelle Maan sisäisen jättitimantin aluksi.