Metal Dungeon

Yhteenveto

Metal Dungeon (メタルダンジョン?) on vuoropohjainen roolipeli, jonka on kehittänyt Panther Software Microsoftin Xbox-pelijärjestelmälle.

Pelin tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliseen vaihtoehtoiseen todellisuuteen, jossa maat ovat saaneet käyttöönsä erittäin kehittynyttä magiteknologiaa. Kun yritettiin luoda hirviöitä tämän teknologian avulla muinaisesta olennosta nimeltä "Magiikan jumalat", se pääsi irti kahleistaan, otti salaisen laitoksen hallintaansa ja surmasi kaikki tutkimustiimin jäsenet sekä aseisti laitoksen puolustukset. Pelaaja toimii komentajana, joka johtaa Cyborg Enforcer -tiimejä, jotka lähetetään luolastoon valtaamaan se takaisin. Pelissä on 100 tasoa satunnaisesti luotuja karttoja, joista ensimmäiset kymmenen muodostavat pelin pääjuonen. Loput 90 tasoa tarjoavat lisäpelattavaa pelaajille, jotka haluavat jatkaa vahvoilla hahmoillaan.

Pelaaminen
Pelin alussa luot Enforcer-tiimin tutkimusretkiäsi varten luolastoon, ja sinulla on mahdollisuus luoda yhteensä yli 40 hahmoa. Hahmoja luodessasi voit muokata pituutta, sukupuolta, etnisyyttä, painoa ja hiustyyliä sekä valita Fencer-, Caster-, Analyzer-, Striker- tai Broader-luokan; jokainen luokka vastaa Dungeons and Dragons -tyylistä roolia. Useita edistyneitä luokkia oli saatavilla löytämällä luokkasiruja luolastosta ja soveltamalla niitä hahmoihisi. Kun olet luolastossa, pelaajien tiimin on liikuttava ympäriinsä, löydettävä hirviöitä ja varusteita samalla kun tasot nousevat. Tärkeä pelissä sanomatta jäävä seikka on, ettei odoteta, että voitat tason pomon ensimmäisellä kerralla tasolle mennessäsi; koska tasopisteet voi jakaa vain luolaston ulkopuolella.

Luolastot luotiin satunnaisesti, mutta useimmat noudattivat tyypillistä suunnittelua, joka sai kartan näyttämään vähemmän satunnaiselta kuin se oli. Jokaisella tasolla on ohjaushuone, joka saattaa olla lukittu, ja siellä on pomohirviö, joka on voitettava voittaakseen tason ja avatakseen seuraavan.

Fencer Taistelijaluokka, joka voi käyttää vasaroita tai miekkoja ja jolla oli harvinainen mahdollisuus suorittaa liike, kuten Final Fantasy -pelin "Limit Break", joka vahingoittaa kaikkia vihollisia kerralla.

Analyzer Etätaisteluluokka. Ilman Analyzeria joukkueessa pelaaja ei pysty tietämään, kuinka paljon terveyttä vihollisilla on ja mikä niiden nykyinen HP-määrä on. Analyytikot käyttivät ampuma-aseita, jotka vaihtelivat laser-säteistä konekivääreihin ja raketinheittimiin, ja niiden pelimalli oli sama.

Caster Perusloitsija, jota voitiin varustaa erilaisilla loitsu-siruilla, joita voi ostaa pelin sisäisestä kaupasta tai löytää luolastosta. Jokaisella loitsulla oli tietty määrä käyttökertoja, jotka piti täyttää vierailemalla pinnalla. Loitsijat torjuivat automaattisesti, kunnes pelaaja käski heitä käyttämään loitsua.

Broader Monitaituri, jolla oli tasaiset taitojen kehittymisnopeudet, mutta joka tasoittui erittäin hitaasti ja oli varattu kokeneille pelaajille, jotka tiesivät viettävänsä paljon aikaa tasojen nostamiseen.

Striker Barbaariluokka, joka käytti taisteluhanskoja aseinaan. Jokaisella iskulla oli harvinainen mahdollisuus tappaa ei-pomovihollinen välittömästi.

Vastaanotto
Metal Dungeon sai huonoja arvosteluja yksinkertaisesta pelattavuudestaan, läpinäkyvästä tarinastaan ja hahmonluontijärjestelmästään. Pelin ympäristö teki siitä kuitenkin kulttiklassikon lähes välittömästi sen taika-punk-tyylisen maailman ansiosta. Ainoat kaksi miespuolista afroamerikkalaista hahmopohjaa näyttivät täsmälleen samalta.

Traileri

Hyödyllisiä linkkejä