Yhteenveto
Indianapolis 500: The Simulation on vuonna 1989 julkaistu tietokonepeli. Sitä pidettiin ensimmäisenä askeleena siirryttäessä ajopelien arcade-tyylisestä pelimaailmasta kohti ajosimulaatiota. Pelin kehitti Papyrus Design Group, johon kuuluivat David Kaemmer ja Omar Khudari, ja sen jakelijana toimi Electronic Arts. Alun perin peli julkaistiin DOS-käyttöjärjestelmälle ja myöhemmin vuonna 1990 Amigalle.
Indianapolis 500: The Simulation pyrkii olemaan täydellinen simulaatio Indianapolis 500 -kilpailusta, sisältäen 33 autoa ja oikeanlaisen Indy-auton "tuntuman". Kilpailun aikana tarjolla on vain ensimmäisen persoonan näkymä, mutta pelissä on myös uusintatoiminto. Indy 500 mahdollistaa auton realistisen säätämisen, ja kaikki autotekoihin tehdyt muutokset vaikuttavat suoraan sen ajokäyttäytymiseen.
Kilpailukenttä on esitetty realistisena ja aika-ajoissa järjestys vastaa vuoden 1989 Indianapolis 500 -kilpailun lähtöruudukkoa.
Tarina
Pelin harjoitus- ja aika-ajosäädöt ovat myös käytettävissä. Harjoituksessa auton asetuksia voidaan muuttaa ja testata reaaliajassa. Jos päättää olla osallistumatta aika-ajoon, aloittaa kilpailun viimeiseltä sijalta. Aika-ajossa on suoritettava neljä kierrosta, ja niiden aikojen keskiarvo määrittää lähtöpaikan. Harjoituksessa ei voi tapahtua auton vaurioita, vaikka muita autoja saattaa olla radalla ja niiden romut pysyvät tiellä, jos pelaajan auto törmää niihin. Aika-ajossa auto voi vahingoittua.
Ajettavissa olevia autoja ovat keltainen Penske-Chevrolet, punainen Lola-Buick tai sininen March-Cosworth, ja Penskellä on nopein oletusasetelma (mutta jos auton säätää hyvin, mikä tahansa näistä kilpa-autoista voi pärjätä tehokkaasti). Harjoituksen aikana voi muuttaa erilaisia asetuksia valikoista, jotka liittyvät toimintonäppäimiin F3–F10. Oma auto on aina numero 17.
Indy 500:n tunnusmusiikin on tuottanut Rob Hubbard, joka oli tuolloin uusi Electronic Artsin musiikkijohtajana.