Populous: The Beginning

Yhteenveto

Populous: The Beginning on strategia- ja jumalapelityyliä edustava videopeli. Se on kolmas osa Populous-pelisarjassa, jonka Bullfrog Productions kehitti vuonna 1998. Pelin PC-versio julkaistiin 30. marraskuuta 1998, ja PlayStation-versio kehitettiin myöhemmin ja julkaistiin 2. huhtikuuta 1999.

Toisin kuin aiemmat pelisarjan pelit, joissa pelaaja oli jumalan roolissa vaikuttaen uskollisiin seuraajiin, The Beginning teki radikaalin muutoksen ja asetti pelaajan shamaanin rooliin, joka johtaa suoraan heimonsa vastustajia vastaan. Kampanjan 25 tehtävän aikana pelaaja johtaa heimoaan aurinkokunnan halki, valloittaen vihollisheimoja ja hyödyntäen uusia magian lähteitä, lopullisena tavoitteena saada shamaani itse jumaluuden asemaan.

Populous: The Beginning oli sarjan ensimmäinen osa, joka käytti aitoa 3D-tietokonegrafiikkaa; Bullfrog odotti neljä vuotta Populous II: Trials of the Olympian Gods -pelin jälkeen, jotta grafiikkateknologia voisi saavuttaa heidän visionsa uudesta ja erilaisesta pelistä sarjassa. Kehittäjät katsoivat, että maaston muokkaus ja manipulaatio yhdistettynä "älykkäisiin" kyläläisiin, jotka automaattisesti hoitivat tehtäviä, toi sarjaan täysin uuden ulottuvuuden. Pelin alkuperäinen nimi oli Populous: The Third Coming ennen kuin se muutettiin ennen beta-julkaisua.

Populous: The Beginning eroaa pelattavuudeltaan huomattavasti aikaisemmista osista ja sai vaihtelevia arvosteluja. Arvostelijat kiittivät pelin erinomaisia grafiikoita, kun taas kritiikkiä kohdistettiin tekoälyyn ja pelisuunnittelun epäröintiin ollaanko kyseessä reaaliaikainen strategiapeli vai jumalpeli. GamePro-lehden Peter Olafson kirjoitti, että Populous: The Beginning ei ollut huono peli, itse asiassa hyvä peli; "mutta se on erilainen peli — ilman sitä olennaista laatua, joka määritteli Populousin."

Tarina

Populous: The Beginning sijoittuu ajallisesti ennen sarjan kahta ensimmäistä peliä. Pelaaja ohjaa Sinistä heimoa, joka taistelee kolmea vihollisheimoa vastaan, jotka hallitsevat suurinta osaa aurinkokunnasta. Pelaajan kohtalona on Shamaanina tulla jumaluudeksi; ainoastaan voittamalla kaikki viholliset järjestelmässä shamaani voi saavuttaa kaikkivaltiaan voimat. Pelaaja aloittaa planeetalta, joka on kauimpana auringosta, ja hyökkää planeetoille järjestyksessä. Matkan varrella shamaani voi oppia uusia taitoja ja taikoja voittaakseen usein huomattavasti voimakkaammat vihollisensa. Voitto vaatii joko vastustajien tuhoamisen tai joskus erityisten toimien suorittamisen. Pelaaja häviää, jos hänen shamaaninsa kuolee eikä seuraajia ole jäljellä, jos shamaani kuolee eikä ole uudelleensyntymispiiriä, tai jos pelaajalta loppuu aika ajoitetuissa tasoissa. Kun muut heimot on lyöty, shamaani kohoaa jumaluuteen ja auttaa heimoansa valloittamaan Matakin, Chumaran ja Dakin viimeisessä konfliktissa.

Traileri

Hyödyllisiä linkkejä