Yhteenveto
Heroes of Might and Magic IV on vuoropohjainen strategiapeli, jonka kehitti Gus Smedstad New World Computingin kautta ja julkaisi 3DO Company Microsoft Windows -tietokoneille vuonna 2002. Tämä suosittujen Heroes of Might and Magic -pelisarjan neljäs osa on jatkoa Heroes of Might and Magic III:lle, ja se oli viimeinen New World Computingin kehittämä peli.
Tarina
Seuraten tapahtumia Heroes Chronicles: The Sword of Frost -pelissä, Gelu, AvLee'n Metsäkaartin johtaja ja Armageddonin Terän kantaja, hyökkää Krewlodin barbaarikuningas Kilgoria vastaan yrittäessään saada ja tuhota Jäänmiekan. Ennustuksen mukaan, kun Armageddonin Terä ja Jäänmiekka kohtaavat taistelussa, seurauksena on valtava räjähdys (tunnetaan nimellä Reckoning), joka tuhoaa Enrothin maailman. Monet planeetan asukkaista onnistuvat kuitenkin pakenemaan salaperäisten portaaleiden kautta, jotka ilmestyvät Reckoningin aikana ja vievät heidät toiseen maailmaan nimeltä Axeoth – joka on myös Might and Magic IX:n tapahtumapaikka. Pakolaisten joukossa on monia aiempien osien sankareita, jotka palaavat pian vanhoihin toimiinsa uudessa kodissaan.
Heroes of Might and Magic IV:n tarina avautuu pääasiassa pelin kuuden kampanjan kautta, joista jokainen kertoo, miten yhden Axeothin mantereen merkittävät kuningaskunnat syntyivät Reckoningin jälkeen ja Enrothin pakolaisten saapuessa Axeothiin. Jokainen kampanja keskittyy yhteen ryhmäjohtajaan ja kertoo tarinan siitä, kuinka johtaja nousi merkittävään asemaan. Toisin kuin Heroes of Might and Magic III:ssa, kaikki kuusi kampanjaa ovat heti alusta lähtien saatavilla, ja jokainen toimii itsenäisenä kertomuksena.
Haven-kampanjassa, The True Blade, Lysander, uskollinen ritari, joka oli aiemmin kuningatar Catherine Ironfistin palveluksessa, hallitsee uutta Palaedran valtakuntaa, joka koostuu pääasiassa Erathian kuningaskunnan pakolaisista. Hänen valtaansa kuitenkin uhkaa anastaja nimeltä Sir Worton, joka väittää olevansa Gryphonheart-dynastian ainoa eloonjäänyt perillinen. Monet Lysanderin kenraaleista siirtyvät Wortonin puolelle, pakottaen Lysanderin paljastamaan Wortonin huijariksi tai menettämään valtansa.
Stronghold-kampanjan alussa, Glory of Days Past, barbaaripäällikkö Waerjak murehtii barbaariyhteisöön kohdistuneita muutoksia. Kilgorin kuoleman jälkeen hänen kansansa on vajonnut sisäiseen riitelyyn ja on vaarassa tuhota itsensä. Tavoitteenaan palauttaa barbaarivaltakunta rauhallisempaan tilaan ennen Kilgorin valtaannousua, Waerjak lähtee osoittamaan voimaansa ja kukistamaan kilpailijansa, oppaanaan hänen mentorinsa Tarnum (joka oli aiemmin Heroes Chronicles -sarjan päähenkilö).
Pelissä Academy-kampanja, The Price of Peace, kertoo Emilia Nighthavenista, Enrothilaisen lasinpuhaltajan tyttärestä. Axeothissa hän kuitenkin joutuu ottamaan komentoonsa pelokkaiden pakolaisten yhteisön ja muovaamaan heidät Great Arcanin valtakunnaksi. Kuningatar Emilian menestys kuitenkin herättää Gavin Magnuksen, Bracadan kuolemattoman kuninkaan Heroes of Might and Magic III:ssa ja Might and Magic VII:ssä, sekä hänen henkiolento palvelijansa Solmyrin huomion, jotka pyrkivät estämään Axeothia kohtaamasta samaa kohtaloa kuin Enroth (eli tuhoutumista) riistämällä taianomaisesti sen koko väestöltä vapaan tahdon.
Preserve-kampanjassa, Elwin ja Shaera, Elwin, yksinkertainen haltija Aranornin haltijavaltakunnasta (joka koostuu pääasiassa AvLeen selviytyjistä), on rakastunut Shaeraan, mutta heidän romanssinsa on uhattuna, kun Lordi Harke, voimakas kilpailija Shaeran suosiosta, astuu kuvaan. Elwinin jatkuva yritys voittaa rakkaansa syöksee alueen sisäiseen sotaan, ja voittaja ei ainoastaan voita Shaeran kättä avioliitossa, vaan myös Aranornin valtaistuimen.
Half-Dead, Necropolis-kampanja, kertoo Gauldoth Puolikuolleesta, puoliksi ihmisestä, puoliksi lichistä, joka joutui epäonnistuneen nekromanttisen loitsun uhriksi yrittäessään pelastaa henkensä. Kyllästyneenä elämään pelokkaiden kyläläisten varastamilla ruoantähteillä, Gauldoth yhdistää Deyjan ja Eeofolin vanhoista valtakunnista selvinneet nekromantit ja demoniset Kreeganit Nekrossiksi, voimakkaaksi ja pelätyksi valtakunnaksi, mutta hänet pakotetaan toimimaan sekä elävien että kuolleiden suojelijana, kun voimakas olento toisesta ulottuvuudesta saapuu aikeinaan tuhota kaikki elolliset olennot.
A Pirate's Daughter, pelin Asylum-kampanja, esittelee kuuluisan merirosvon ainoan tyttären, Tawni Balfourin. Tawni perii isänsä laivan ja miehistön tämän valitettavan kuoleman jälkeen. Purjehtiessaan Kultameren rannikkoa pitkin ja taistellen pelättyjä merirosvoja, merihirviöitä ja merenneitoja vastaan, Tawni aikoo ottaa isänsä paikan Axeothin pelätyimpänä merirosvokapteenina, samalla kohdaten oman varjoisan menneisyytensä.