Cathode (tyyliteltynä CATHODE) on Creative Assemblyn AMD:n kanssa yhteistyössä kehittämä pelimoottori vuodelle 2014 julkaistua peliä Alien: Isolation varten. Se on voimakkaasti muokattu versio aikaisempaa peliä, Viking: Battle for Asgard, varten luodusta moottorista. SEGA jätti Cathoden nimen tavaramerkkihakemuksen 26. elokuuta 2013, ja se hyväksyttiin lopulta 20. helmikuuta 2014.

Cathode-moottori nimettiin sen räätälöidyn solmupohjaisen skriptaustoiminnallisuuden mukaan, joka mahdollisti live-muokkauksen käyttäen virtauskaavioita pelin logiikan hallintaan. Tämä järjestelmä toimi Cathodea varten luodussa työkalusarjassa nimeltä Creative Assembly Game Editor (CAGE) "mitä näet on mitä saat" (WYSIWYG) -tyylisesti. Se mahdollisti valmisosien käytön jo olemassa olevien skriptien nopeaan rakentamiseen. Cathoden skriptausjärjestelmä kattoi monia järjestelmiä, kuten partikkelit, valaistuksen, rekvisiitan, tekoälyskriptit, äänet, aluejaot ja hahmojen asettelun.

Kun Cathoden skriptausjärjestelmä otettiin käyttöön Alien: Isolation -pelin tuotannon aikana, suuri osa jo valmiista työstä jouduttiin hylkäämään tai tekemään uudelleen vanhoista 3DS Max -skripteistä, mikä aiheutti noin kuuden kuukauden tuotantoskriptien menetyksen.

Alien: Isolationin alkuperäinen vihreän valon demo rakennettiin Cathoden varhaisella versiolla, kun työtä aloitettiin muuntamalla se Viking-moottorista, jossa oli vain yksi varjoja luova valonlähde muiden teknisten rajoitusten joukossa. Vaikka pelin varhaiset julkiset demo- ja lehdistöversiot sisälsivät Cathode-logon, viittaukset siihen poistettiin lopullisesta julkaisupelistä. Moottorin nimi lisättiin myöhemmin myymäläkuvauksiin sen tavaramerkin hyväksynnän jälkeen EU:ssa, vaikka CAGE-työkalusarjaa ei koskaan julkaistu julkisesti, huolimatta siitä, että siihen viitattiin voimakkaasti pelin käyttöoikeussopimuksessa.

Cathode kehitettiin julkaistavaksi PS3:lle, PS4:lle, Xbox 360:lle, Xbox Onelle ja PC:lle – vaikka sen ensisijainen peli Alien: Isolation julkaistiin myöhemmin myös Nintendo Switchille, MacOS:lle, Linuxille, iOS:lle ja Androidille Feral Interactiven toimesta. Cathode tarjoaa alustakohtaisia optimointeja kahden ydinsysteemin kautta: nämä ovat "next-gen" -liput virtauskaavioskriptauksessa sekä 32-bittiset ja 64-bittiset binääriversiot. Virtauskaaviolippuja käytettiin tyypillisesti optimointiin, kuten syväterävyyteen, kun taas binääriversioita käytettiin ytintoiminnallisuuksien, kuten dynaamisten valojen ja ympäristöefektien (kuten animoitujen monitorien Alien: Isolationissa), mahdollistamiseen ja poistamiseen. Huomionarvoista on, että Alien: Isolationin PC-versio käyttää 32-bittisiä binäärioptimointeja, mutta "next-gen" virtauskaavio-optimointeja. Tämä oli huolimattomuus, joka korjattiin myöhemmin Windows Store -versiossa, jonka julkaisi Lab42 vuonna 2020.

Tällä moottorilla tehdyt pelit