Yhteenveto
Age of Mythology on Ensemble Studiosin kehittämä ja Microsoft Game Studiosin julkaisema reaaliaikainen strategiapeli. Se ammentaa inspiraationsa kreikkalaisesta, egyptiläisestä ja skandinaavisesta mytologiasta historiallisten tapahtumien sijaan, ja eroaa näin Age of Empires -sarjasta samalla kun se jakaa tuttuja pelielementtejä. Kampanja seuraa arkantosta, atlantislaista amiraalia, joka lähtee matkalle pelin kolmen kulttuurin maihin etsien kyklooppia, joka on liittoutunut Poseidonin kanssa Atlantista vastaan.
Tarina
Kuten monet muut reaaliaikaiset strategiapelit, Age of Mythology perustuu vihollisyksiköiden ja -kylien voittamiseen, omien yksiköiden ja kylien rakentamiseen sekä kyläläisten ja taistelijoiden kouluttamiseen. Näin pelaajat voivat voittaa ja valloittaa kilpailevia kyliä ja sivilisaatioita. Pelaajat etenevät heimonsa kanssa neljän "aikakauden" kautta: alkaen arkaaisesta aikakaudesta, pelaaja voi päivittää klassiseen aikakauteen, sitten sankari-ikään ja lopulta myyttiseen aikakauteen. Jokainen päivitys korkeampaan aikakauteen avaa pelaajalle uusia yksiköitä ja teknologioita, mikä vahvistaa heidän asutustaan. Päivittäminen vaatii kuitenkin resurssien maksamista ja tietyn vaaditun rakennuksen rakentamista.
Age of Mythology -pelissä on kolme pelattavaa kulttuuria: kreikkalaiset, egyptiläiset ja skandinaavit. Jokaisella kulttuurilla on kolme "pääjumalaa" – tärkeitä jumaluuksia, kuten Ra, Zeus tai Odin. Pelaaja valitsee pääjumalansa ennen pelin alkamista. Joka kerta kun pelaaja etenee seuraavaan aikakauteen, valitaan "pikkujumala". Pikkujumalat ovat historiallisesti hieman vähemmän merkittäviä kuin pääjumalat. Joitakin pikkujumalia ovat muun muassa Bast ja Afrodite. Kaikki jumalat antavat pelaajalle ainutlaatuisia teknologioita, myyttisiä yksiköitä ja ainutlaatuisen "jumalan voiman" – kertakäyttöisen erikoiskyvyn, joka voi joko vahingoittaa vastustajaa tai hyödyttää sitä pelaajaa, joka sitä käyttää.