Yhteenveto

Grandia on roolipeli, jonka on kehittänyt Game Arts ja julkaissut Entertainment Software Publishing Sega Saturn -konsolille ensimmäisenä pelinä Grandia-sarjassa. Alun perin Japanissa vuonna 1997 julkaistu peli siirrettiin myöhemmin PlayStationille vuonna 1999. Pelin englanninkielinen versio ilmestyi Pohjois-Amerikassa seuraavan syyskuun aikana Sony Computer Entertainment American toimesta ja myöhemmin Euroopassa maaliskuussa 2000 Ubisoftin julkaisemana. Pelin tuotannosta vastasi suurin osa samasta henkilökunnasta, joka työskenteli yrityksen aiemmassa roolipeliprojektissa, Lunar-sarjassa, mukaan lukien tuottaja Yoichi Miyagi ja säveltäjä Noriyuki Iwadare.

Julkaisunsa jälkeen Grandia on tullut tunnetuksi taistelumekaniikoistaan, jotka ovat siirtyneet myös sarjan tuleviin peleihin, ja se on synnyttänyt kaksi spin-off-peliä – Grandia: Digital Museum ja Grandia: Parallel Trippers – jotka molemmat julkaistiin yksinomaan Japanissa. Juhlistaakseen Grandia Onlinen kehityksen uudelleenaloittamista, joka toimii Grandian esiosana, peli julkaistiin uudelleen Sonyn PlayStation Network -alustalla Japanissa ladattavana pelinä huhtikuussa 2009 ja Pohjois-Amerikassa 25. helmikuuta 2010. Se julkaistiin uudelleen Euroopassa 10. marraskuuta 2010.

Tarina

Peli sijoittuu fantasiamaailmaan, jossa teknologia ja tutkimus ovat vasta kehittymässä. Nuori poika nimeltä Justin perii maagisen kiven, joka vie hänet matkalle ympäri maailman selvittämään kauan kadoksissa olleen sivilisaation arvoitusta. Matkan varrella hän tapaa muita seikkailijoita, jotka liittyvät hänen mukaansa, mikä herättää myös militarististen Garlylen joukkojen huomion, sillä hekin haluavat paljastaa menneisyyden salaisuudet. Grandia sai pääosin positiivisen vastaanoton alkuperäisen julkaisunsa aikaan, ja Japanin laajalevikkisen Famitsu-lehden lukijat äänestivät sen vuonna 2006 kaikkien aikojen 73. parhaaksi peliksi.

Hyödyllisiä linkkejä