Yhteenveto
Tomba! on sivulta kuvattu tasohyppelypeli, jossa pelaajat ohjaavat Tomba-nimistä villipoikaa, joka etsii isoisänsä rannerenkaita, jotka ilkeät siat ovat varastaneet. Vaikka Tomba liikkuu yleensä kahdella ulottuvuudella, on pelissä tiettyjä kohtia, joissa hän voi hypätä tai kiivetä uuteen tasoon. Tomban pääasiallinen hyökkäystapa on hypätä vihollisten päälle ja tarttua niihin, jolloin hän voi hypellä niiden päällä ennen kuin heittää ne pois. Tätä voi käyttää myös muiden esineiden, kuten munien tai aarrearkkujen, avaamiseen. Tomba voi myös käyttää erilaisia heittoaseita, kuten nuijia ja bumerangeja, ja hän voi keinua oksilla ja tangoilla.
Peli perustuu tehtäväjärjestelmään, jossa päähenkilön (Tomba) taitoja käytetään erilaisten tehtävien suorittamiseen. Tehtävän suorittaminen antaa tietyn määrän seikkailupisteitä (AP), joita tarvitaan AP-laatikoihin, jotka sisältävät ruokaa (joka antaa AP-pisteitä ja palauttaa yhden elinvoimapisteen) tai esineitä, ja esimerkiksi yhden avaamiseen saatetaan tarvita 50 000 AP-pistettä. AP-pisteitä käytetään myös erikoispaikkoihin tai tiedon saamiseen myöhemmin pelissä. Kaikkia tehtäviä ei tarvitse suorittaa pelissä etenemiseen, mutta ne vaaditaan pelin täydelliseen läpäisyyn. Pelissä on 130 tapahtumaa (tehtävää), joista monet ovat riippuvaisia toisten tapahtumien suorittamisesta.
Tarina
Tomba! sijoittuu joukkoon saaria keskellä valtamerta, joita ei löydy yhdeltäkään kartalta. Alue koostuu pohjoisessa sijaitsevista suurista maakunnista ja etelässä olevista pienemmistä saarista, ja siellä asuu rauhallisia ihmisiä, jotka ovat eläneet sopusoinnussa vuosia. Saaret olivat aikanaan kauniita, täynnä lintuja ja viljelmiä.
Pelin päähenkilö on energinen, vaaleanpunahiuksinen nuorukainen nimeltä Tomba (Euroopassa Tombi). Eräänä päivänä seitsemän pahaa sikaa ilmestyi saarelle ja käytti taikavoimiaan muuttaen ympäristön kummalliseksi maisemaksi. Pahojen sikojen kätyrit, Koma-siat, varastivat Tomba:n isoisän rannekkeen ja suuren määrän kultaa outoa himoaan tyydyttääkseen.
Tomban tehtävä on hakea takaisin rannekkeensa, mikä edellyttää pahojen sikojen vangitsemista matkan varrella. Heidän vangitsemisensa vaatii Pahoihin Sikoihin liittyvien säkkien löytämistä, jotka toimivat avaimina kunkin Pahan Sian alueelle. Tomba:n on myös suoritettava tehtäviä muille ihmisille saadakseen esineitä ja Pahojen Sikoihin liittyviä säkkejä. Jotkut sivutehtävät ovat vain huvin vuoksi eivätkä liity varsinaiseen juoneen.