Yhteenveto

Defender on Williams Electronicsin kehittämä ja vuonna 1980 julkaisema arcade-videopeli. Kyseessä on ampumispeli, jossa on kaksiulotteiset (2D) grafiikat. Peli sijoittuu kuvitteelliselle planeetalle, jossa pelaajan on voitettava aalto toisensa jälkeen hyökkääviä avaruusolentoja samalla suojellen astronautteja. Kehitystyötä johti Eugene Jarvis, joka toimi Williamsilla flipperiohjelmoijana; Defender oli Jarvisin ensimmäinen videopeliprojekti, ja se sai inspiraationsa Space Invaders- ja Asteroids-peleistä. Williamsin suunnitelmana oli esitellä peli Amusement & Music Operators Association (AMOA) -messuilla, mutta kehityksen viivästymisen vuoksi tiimi työskenteli pelin parissa aina näyttelyn alkuun asti.

Defender oli kaupallisesti menestyksekäs, ja sitä myytiin yli 55 000 yksikköä, mikä teki siitä yrityksen myydyimmän arcade-pelin. Kriitikot antoivat kiitosta erityisesti pelin ääni- ja visuaalisesta puolesta sekä pelattavuudesta. Se on usein mainittu yhtenä Jarvisin merkittävimmistä panoksista videopeliteollisuuteen ja yhtenä haastavimmista videopeleistä. Defender käännettiin useille alustoille, inspiroi muiden pelien kehitystä, ja sille tehtiin jatko-osia sekä lukuisia jäljitelmiä.

Tarina

Tulevaisuudessa Maata hyökkää avaruusolentojen rotu nimeltä "Manti" yhdessä sukulaistensa "Iratan" kanssa. Manteja on nähty sieppaamassa ihmisiä tuntemattomista syistä, mutta tiedetään, että kun Manti nappaa ihmisen, heistä tulee voimakkaampia. Jos Mantit onnistuvat luomaan lopullisen mutanttiarmeijan, Maalla ei ole mahdollisuuksia. Tähtitaistelijat on lähetetty puolustamaan ihmiskuntaa viholliselta.

Traileri

Hyödyllisiä linkkejä